Proiect finanțat în cadrul Programului Operațional Regional și co-finanțat de Uniunea Europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională

Turistaösvények

Kis-Cohárd

Likas Nyerges felől

Nyerges nyaka után az út az erdőben visz tovább, majd mintegy 250 méter után megérkezünk Likas nyakához. Ez után áthaladva a tisztáson, majd az erdő szélén továbbhaladva megérkezünk a Likas-zsombolyhoz.

Gyilkos-tó – Békás-szoros

Télen-nyáron egyaránt kellemes, szép és veszélytelen, könnyen járható út. Sétánkat a Gyilkostó központjából, az ABC üzlet mellől kezdjük. Átmegyünk a 12/C jelzésű műúton, és a település egyetlen panelháza mellett kezdődő Kisbékás (Bicajel) erdei autóútra térünk be. Az erdei autóút részben egybeesik a régi Szurdok útjával. Nyolcszáz méter enyhe emelkedő után a Napsugár villa mögé érünk, ahonnan szép kilátás nyílik a Kis-Cohárd szikláira, a Tündérkertre, valamint a Napsugár villa hátánál levő Csíki-Bükk déli és délnyugati sziklafalaira. Szintén innen látható a Napsugár sípálya is. Kisvártatva felérünk a Vereskő-nyeregbe a nemrég épített Keresztelő Szent János ortodox templomhoz.

Az eddig megtett úton együtt haladtak a sárga háromszög, sárga sáv és piros háromszög jelzések, vagyis a 8-as, 5-ös és 12-es túraútvonalak. A piros háromszög jelzés a sípálya végénél jobb felé, délkeleti irányban egy meredek szekérúton folytatódik, míg a sárga sáv együtt tart a sárga háromszöggel. Miután átértünk a nyergen, elénk tárul Kisbékás tanyavilága. Szemben a Kis-Szurdok-kő sziklái hívják fel magukra a figyelmet. Hétszáz métert kell ereszkedjünk, ezúttal már Neam? megye területén, hogy elérjük az erdei autóút első jelentős kanyarját. A kanyarban elágazik a két jelzett túraútvonal, egyenesen előre ereszkedik be a sárga sáv a ma már alig járható Szurdok útján a Kis-Békás völgyébe, a sárga háromszög pedig balra fordul, egy szekérúton, az ún. Mészégetők útján folytatódik észak felé.

Tovább a Csíki-Bükk keleti oldalán halad a jelzett szekérút, a jobb felé nyitott néhány kaszásházzal tarkított területet a helyiek Virágos-rétnek (Poiana Florilor) nevezik. Innen alig 650 méter gyaloglás után elérjük a Cifra-nyereg tanyakerítésekkel kihatárolt kaszálóit. Ettől a ponttól egy jelzetlen csapáson lehet feljutni a Mária-kő kilátópontjára. Folytatva utunkat a tisztás rövidesen véget ér, és a szekérút bemegy az erdőbe, majd számos kanyarral a Mária-kő nyugati fala alá kerül a Ficsúr és a ’67-es döntő mászóútjai kiindulópontjának közelébe. Itt a talajutat a sziklafalról leszakadt kőtömeg zárja el, de szerencsére nem sérültek meg a felette levő hegymászó utak.

Ettől a ponttól kb. 15 perces ereszkedővel néhány kanyar után érjük el a 12/C jelzésű műutat, melyhez jelzett útvonalunk a Kő-kapu és a Kis-szerpentin között csatlakozik. A műútról szép kilátás nyílik az Oltár-kő sziklatornyára, és ahonnan pár perc alatt lemehetünk a 16-os, 17-es és 7-es túraútvonalak kiindulópontjához. Gyilkostó üdülőtelepig a távolság mindössze 3 kilométer.

Tatár-havas – Nagy-Hagymás

Az út a Danciás-csúcstól kezdődik a piros vonallal jelzett útvonalon, a turistaösvény fokozatosan ereszkedik a Fehérmező fölé. Innen ereszkedünk a fehérmezői útkereszteződésig, ahonnan három útvonalon folytathatjuk utunkat: a kék vonallal jelzett úton a Juh-patakán keresztül a Gyilkos-tóhoz, a kék pont mentén a Tausor és a Paleu pusztákon keresztül szintén a Gyilkos-tóhoz érünk, a piros vonallal jelölt útvonal a Hagymás-hegység gerincén a Pongrác-nyeregig visz. Kb. 1 km után megérkezünk a Tunzerie mocsaras tisztására. Innen folytatjuk az emelkedést a Csofronkáig, és a 125-ös megyei útra érünk. 1,5 km ereszkedés után a Ló-tisztásra érkezünk, ahonnan folytatjuk utunkat a Medgyes nyerge felé. Innen indul a piros kereszetel jelölt útvonal is, amely Kovácspéteren, Saraturii dombján, Highes sarkán és a Fekete-hegyen keresztül, kb. 6 óra gyaloglás után Marosfőre érkezik.

Tovább ereszkedünk Lóduj nyerge felé, ami után megérkezünk a Pongrác nyergére. A tetőn parkolóhely és autóbuszmegálló van. Innen északra indulunk a DJ 125-os úton, a régi Lapos útján. Az út kedvező időjárás esetén autóval is megközelíthető a Vinkli-pusztáig. A Deselat nyergéig a kék és a piros vonalas útjelzés együtt halad.

Félórás emelkedés után a Buturuga Mesteacănului esztenához és a Kishavas-tetőre érkezünk. Rövid időn belül pár forrás mellett haladunk el, ahol érdemes megtöltenünk kulacsainkat. A Pongrác-átjárótól a Deselat nyergén lévő több útvonal találkozóhelyéig egy óra a gyaloglás. Innen három útvonal közül választhatunk: a kék vonallal jelzett Vinkli-pusztáshoz, a piros vonallal jelölt Gyergyói-havasok legfontosabb tetejéig, amely a Deselat-csúcson keresztül vezet, és a Cengellér-átjáró, a Nagy-Közrez a borszéki átjáróhoz vezet.

Akik a sárga kereszttel jelzett útvonalat választják, Hágótőre érkeznek. A Nyergestől balra véve az irányt, Deselat csúcsa alatt, megérkezünk egy piros sávval jelzett turista útkereszteződéshez, amely a Pricske-tetőhöz, illetve Gyegyószentmiklósra vezet.